Oletko yli 18 vuotias?

Sivustomme sisältö on tarkoitettu vain täysi-ikäisille

Enemmän kuin viinikellari 

Linda Hackmanille Kruunuhaan sydämessä sijaitseva Kruunukellari on enemmän kuin pelkkä viinikellari.

Mitäpä sitä kiistämään: jokainen viininharrastaja on jossain vaiheessa haaveillut omasta viinikellarista. Näin kävi myös Linda Hackmanille noin 15 vuotta sitten. Aiemmin alkoholialalla pitkään työskennellyt Linda on syventänyt suhdettaan viinikulttuuriin työnsä kautta. Tänä päivänä 37-vuotias helsinkiläinen palveluneuvoja käy viikoittain viinitastingeissä, omistaa viinikaapin Kruunukellarista ja suunnittelee lomamatkansa usein viinitilojen ehdoilla.

Onko siis kellaripaikan omistaminen vain kaukainen haave vai hyvin realistinen jatkumo oman viiniharrastamisen saralla? ”Viinikaapin hankkiminen Kruunukellarista vaatii itseasiassa hyvin pienen alkuponnistuksen. Mikäli et halua ostaa osaketta tai haluat testata kaapin omistamista, voit helposti vuokrata kaapin itsellesi”, toteaa Linda, ja esittelee omaa noin 200 pullon kaappiaan. Myös kaapin sisällön suhteen Linda haluaa murtaa myyttejä: ”Tämä ei ole millään tapaa elitististä puuhaa. Kaapin sisältöä voi kasvattaa pullo kerrallaan. Lisäksi kypsyttäminen kehittää usein myös keskihintaisen viinin makua. Itse tuon tullessani ja vien mennessäni.”

Tämä ei ole millään tapaa elitististä puuhaa. Kaapin sisältöä voi kasvattaa pullo kerrallaan.

Linda Hackman

Ei pelkkää kypsyttämistä ja säilyttämistä

Kun Linda kertoo viiniharrastuksestaan, on Kruunukellari keskustelun keskiössä. Linda ei koe saavansa lisäarvoa pelkästä viinikaapista, vaan arvostaa myös kaikkea muuta sen ympärillä. ”Olen ollut Kruunukellarin asiakas nyt reilut viisi vuotta. Vaihdoin tänne, koska täällä oli paremmat kaapit ja tyylikkäämmät maistelutilat. Ihastuin Ilmari Tapiovaaran suunnittelemiin huonekaluihin ensisilmäyksellä. Lisäksi kumppanillani oli Kruunukellarissa jo entuudestaan kaksi kaappia, eli päätös viinien siirrosta Kruununhakaan oli helppoa.” Kellaria suunnitellessa Linda kehottaa kiinnittämään huomiota myös sijaintiin: ”Keskusta-asujana Kruununhaan sijainti oli minulle ideaali. Tämä on aivan Helsingin sydämessä olematta kuitenkaan liian lähellä ravintoloita. Lisäksi pidän pienestä salaperäisyydestä. Tänne löytävät vain ne, ketkä tietävät paikan olemassaolon.”

Tastingeistä löytää uusia viinejä ja ystäviä

Linda käy viininmaistelutilaisuuksissa neljästä kuuteen kertaa kuussa. Järjestämisen hän yleensä jättää muille, mutta osallistuu niihin sitäkin mieluummin: ” Osallistun hyvin pienellä kynnyksellä tastingeihin. Kruunukellarin ympärillä on tiivis yhteisö, johon pääsee helposti mukaan. Olen saanut tätä kautta useita ystäviä. Minusta tämä on ehkä paras osa harrastamista. ”Tärkeänä etuna Kruunukellarissa Linda pitää maistelutilan varausvapaita lauantaipäiviä: ”Tasting-tilan varaaminen omaan käyttöön on helppoa. Arvostan kuitenkin suuresti, ettei lauantai-iltaa pysty varaamaan yksityiskäyttöön. Tuolloin voit kokoontua muiden harrastajien seuraksi joko yksin tai ystäväsi kanssa. Tämä on usein paljon mukavampi vaihtoehto kuin ravintolaan meno”.

Samppanjaa ja Pohjois-Italiaa

Lindan omassa kaapissa samppanjat ja Pohjois-Italian punaviinit ovat pääosassa. Vaikka Linda kertoo olevansa kaikkiviininen, on samppanja kuitenkin suosikki. ”Minä maistelen, en juo. Jos menen ravintolaan, otan mieluummin useita laseja eri viinejä kuin pullon jaettavaksi. Omasta kaapistani kuitenkin viimeisestä 20 pullosta 17 on ollut samppanjoita.”

LINDA KOLME VINKKIÄ VIININ KELLAROINTIIN

  • Mieti omaa harrastuneisuutta. 

Voisiko harrastus syventyä, jos sinulla on tila ja puitteet käytössäsi?

  • Miksi säilyttäisit viinejä kotona?

Laadukas viinikaappi maksaa usein tuhansia euroja ja vie tilaa. Lisäksi harvalla meistä on tällaista määrää viinilaseja kotona kuin maistelutilassa. 

  • Tule osaksi yhteisöä. 

Tasting-tila on kellarin sydän. Itse järjestin täällä synttärit. Täällä kaikilla on yhdistävä tekijä, josta ei keskusteltava lopu. 

Kiinnostuitko Kruunukellarista?

Lue lisää Kruunukellarin verkkosivuilta!

Kirjoittajasta
Anton Varho

Antonilla on yli kymmenen vuoden kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja toimii Viinitien Marketing Managerina. Ruoka ja viini ovat olleet Antonille intohimo koko aikuisiän.

Näytä kaikki kirjoittajan artikkelit