Pöllömmän viinin tarina
”Olenko muuten koskaan kertonut, miten Champagne Chouette syntyi? Nyt voisi olla oikea hetki kertoa.” Lue Toni Immasen Pöllömpi Tarina hänen ja Laurentin ystävyydestä, ja kuinka luotiin Suomen myydyimmän ja Ruotsin kolmanneksi myydyimmän samppanjan resepti.
Moni teistä jo tietääkin, että Champagne Chouette on syntynyt Laurent Autréaun samppanjaperheen kolmen sukupolven työn tuloksena. Tuo sitkeä työ näkyy pullossa ja sen hinnassa tänäkin päivänä – meitä kaikkia ilahduttavalla tavalla.
Champillonin kylässä tilaa Éric -isänsä kanssa pyörittävän Laurent Autréaun isoisä Gérard ja isoäiti Ginette ostivat runsaasti tarhoja jo 1980- ja 90- luvuilla, jolloin palstojen hinnat Champagnessa eivät vielä olleet tähtitieteellisiä. Eric Autréau jatkoi tarhojen hankkimista 2000-luvulla, ja samppanjan nousevaan kysyntään ja positiiviseen hintakehitykseen uskovana miehenä hän myös solmi pitkiä vuokrasopimuksia paikallisten viljelijöiden kanssa.
Hyvä peliliike, sillä tänä päivänä uusia vuokrasopimuksia tarhoista on paljon vaikeampi tehdä. Champagnen suurimman tuottajan, Moët & Chandonin, CEO Bernard Arnault onkin todennut, että hänen ongelmansa ei ole samppanjan myyminen, vaan sen valmistukseen tarvittavien rypäleiden ostaminen. Moët maksaa sopimusviljellyistä perusrypäleistä 7 euroa kilolta puristaen markkinalta itselleen kaiken saatavilla olevan raaka-aineen. Huima hinta verrattuna siihen, että Freixenet maksoi vuonna 2020 cava-rypäleistään 32 senttiä kilolta.
Kun yhden samppanjapullon tekoon tarvitaan 1,2–1,5 kiloa rypäleitä, jo raaka-aineen hinta nousee lähemmäs kymmentä euroa pulloa kohden. Jos siis pelkät rypäleet myytäisiin Alkolle ilman etikettien, korkkien, pullojen ja työn osuutta, tuotteen hinta kipuaisi jo lähes 25 euroon.
Siinä missä nuoremman polven perhetilat tekevät tänä päivänä samppanjansa mieluiten omalla nimellään yhteisprojektien sijaan, Autréaun tilalla toimitaan toisin. Tiukasti tulevaisuuteen katsova Laurent osaa tehdä kestäviä ratkaisuja markkinatilanteessa, jossa pelkkä viiniosaaminen ei välttämättä riitä tilan kaupalliseen menestykseen. Laurentin aloitteesta loimme ensimmäisen suomalaisranskalaisena yhteistyönä syntyneen – ja nykyään Suomen myydyimmän samppanjan.
Chouetten rypäleiksi valitsimme Pinot Noirin ja Meunierin, sillä niiden sekoitus tuo viiniin niin kompleksisuutta kuin nautittavuuttakin.
Tässä siis Suomen myydyimmän samppanjan resepti, jota isommat samppanjatilat eivät halua tällä hintatasolla toistaa. Ja Chouetten pöllöetiketti – se on 100% suomalaista designia, eli suunnittelutoimisto Aivanin Aki Suvannon käsialaa.